Monday, 22 August 2011

TOK GURU DIUGUT BUNUH



Ibarat meletakkan leher dipedang si Algojo,tu lah yang boleh aku katakan kepada seorang lelaki menggunakan nama Mohd Safuan Mohd Hilmi, dimana dia telah mengugut bunuh Tuan guru dilaman sosial,facebook. Aku pelik betul ngan orang2 camni. Mende2 mcm ni bukannya boleh buat main2. Lelaki tu jugak dikatakan sanggup kene hukum gantung kalo dapat bunuh tok guru.

Aku rasa dia ni tak puas hati dengan kes tok guru kasi sound sape2 yang bantah ceramah politik di masjid. Kalo yea pon,tenang2 sudah lah..ni sampai nak bunuh2. Pelik-pelik..bagi aku la kan,khutbah atau ceramah kat masjid tu kita jangan terlampau sempitkan sangat dengan sekadar isu-isu agama je. Kita lebarkan dengan secara menyeluruh sesuai dengan Islam itu sebuah agama syumul,iaitu menyeluruh. Sedangkan nak masuk bilik air pon,kita turut disertakan dengan doa dan tata tertib.

Jadi aku rasa tiba masa kita jangan kongkong lagi peranan masjid dan pelbagaikan gaya penyampaian dan isi kandungan khutbah dan ceramah. Aku bukan ape..bosan tengok masjid jadi tempat hipnosis orang utk tido time khutbah. Tak sume,cume segelintir..bukan aku nak kutuk khatib yang bagi khutbah,tapi tolong la..penyampaian tu biar menarik supaya bukan yang duduk dalam masjid jek..amoi2 ke,apek ke, minachi ke yg terdengar khutbah pon boleh tertarik sama.

Aku ade kenalan bernama Yoga(Seorang hindu),dia ada cakap dia suka dengar khutbah yang menarik dengan sedap sebab dia kata dia suka kalo seseorang tu pandai berceramah dan mengajak ke arah kebaikan. Dan sepertimana yang kita tahu, semua agama mengajak ke arah kebaikan. Jadi, tak mustahil akan terbuka pintu hidayah buat Yoga kalo bentuk penyampaian khutbah bukan lagi sekadar membaca tetapi lebih kepada memahami dan menjiwai.

Macam kat dalam AF tu,kalo xde feel,mesti kene kritik,kan? sebab tu pentingnya khatib menjiwai khutbah yang bakal disampaikan dan teks tu kalo boleh bukan sekadar isu agama semata,biarlah menyeluruh. Oh..pasal kes ugut tok guru tu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Mohd Zulkarnain Abdul Rahman,berkata yang kes akan disiasat mengikut Seksyen 507 Kanun Keseksaan kerana melakukan ugutan jenayah. Padan muke ekau jang..hehehe~

1 comments:

Syaikh Hasan Al Laboki said...

MANUSIA ZAMAN SEKARANG....APA NAK JADI

Post a Comment