Saturday 16 June 2012

Apakah Cabaran Yang Di hadapi Oleh Pemimpin Harakah Islamiyah Hari Ini, Di mana Sahaja Mereka Berada Di dunia Ini?



Tentunya cabaran terlalu banyak dan terlalu besar di antaranya adalah berikut :
1) Kejahilan umat Islam tentang ajaran agamanya, mestilah diakui bahawa umat Islam yang paling ramai berada dalam kejahilan mutlak yakni tidak memahami bahkan ada yang tidak berapa betul membaca dan menulis di dunia ini, mereka dalam keadaan miskin dalam semua segi-Miskin harta, miskin ilmu, miskin bacaan dan miskin pengetahuan.
2) Jikalau kita tumpukan ke negara kita Malaysia, kita dapati masih ramai orang Islam yang bersembahyang sekalipun, tidak faham apa yang mereka baca di dalam sembahyang.
3) PAS sebagai harakah dakwiyah ( دَعْوِيَة ) mesti berusaha bersungguh-sungguh supaya umat Islam di negara kita benar-benar memahami dan melepasi tahap tidak faham apa yang di baca dalam sembahyang.
4) Semua yang menjadi anggota jamaah mestilah ditarbiyahkan supaya  ke tahap boleh mendakwah orang bukan ahli, supaya semua orang Islam mengenali Islam sebab :
 بَلّغُوا عَنّي وَلَو آيَة ) متفق عليه)
Ertinya : Wajib ke atas setiap individu menyampaikan daripadaku walaupun satu ayat

5) Pejabat, markaz, musolla, surau atau cawangan-cawangan hendaklah mengadakan sembahyang jamaah dan mengadakan kegiatan kemasyarakatan. Untuk tujuan inilah maka di dalam panduan Usrah kita, kita menitikberatkan tajwid al-Quran.
6) Cuba menghayati : أقيموا دولة الإسلام في نفوسكم في حزبكم ستقم على أرضكم- إن شاء الله
7) Di sana ada cabaran yang baru hasil daripada keputusan pilihanraya umum yang ke-12 pada tahun 2008 yang membawa kemenangan tahalluf PAS dengan PKR dan DAP yang menghasilkan kemenangan di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Perak yang kita dapat lihat bahawa orang-orang Cina dan India menampakkan kesediaan mereka untuk mendengar pandangan-pandangan terhadap suara Islam yang dibawa oleh PAS.
Saya mengambil peluang ini untuk merayu kepada dewan ulama’ PAS dan ulama’-ulama’ yang terasa bertanggungjawab sebagai ulama’ Islam memikirkan :
Ø Menjelaskan apa maksud (لا إكراه في الدين)
Ø Kedudukan orang bukan Islam di bawah Negara Islam
(التعايش السلمي في الدولة الإسلامية  )
Ø Dan konsep keadilan yang mutlak dalam Islam kepada semua orang yang berada dalam Negara Islam
Ø Menjadikan perjanjian penduduk al-Madinah yang terdiri daripada orang Arab Islam, Yahudi, Nasrani dan lain-lain agama di bawah ميثاق المدينة yang diiklankan oleh Rasulullah s.a.w yang wajib bagi penduduk Madinah semuanya wajib mempertahankan Negara Islam yang diketuai oleh Rasulullah s.a.w dan arahan-arahan Abu Bakar dan Umar al-Khattab yang memastikan rakyat Negara Islam dilindungi seperti dilindungi serupa dengan kedudukan orang Islam.
Ø Apabila kita terima hakikat bahawa Qiyadah dalam harakah Islam ia adalah laksana Amir bagi pihak Rasulullah s.a.w. Seharusnya kita menerima tugas Rasulullah sebagaimana yang difirmankan oleh Allah dalam surah al-Jumaat ayat ke-2 :
( هُوَ الذي بَعَثَ في الأُمِّيّينَ رَسُولاً مِّنهُم يَتْلُوا عَلَيْهِم آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتَابَ وَالحِكْمَة )
Yakni tugas Rasulullah s.a.w dan tugas ulama’ Islam yang menjadi penyambung kepada tugas Rasulullah s.a.w  yang :

1) Mengajar kepada rakyat beragama Islam ayat-ayat al-Quran melalui         yang dibaca, yang dilihat, yang di fikir oleh kita.

2) Dan wajib mentazkiah mereka yakni membersihkan mereka daripada syirik, nifaq, ujub, takabbur, angkuh dan lain-lain penyakit dalaman dan luaran sehingga mereka benar-benar bersih dan mengajar kepada mereka al-Quranul Karim, tajwidnya, maknanya, arahannya, larangannya dan kebijaksanaan (الحكمة  ) ataupun hadis-hadis Rasulullah s.a.w yang mengandungi apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.

0 comments:

Post a Comment